jeansy-header-01-1920

Czym jest projekt „jeansy wolności”?

Projekt „jeansy wolności” powstawał w nas samych od dawna. Jeansy to nie tylko zwykłe spodnie. To symbol. Kojarzy nam się z Ameryką, a Ameryka z lądem uchodźców, poszukiwaczy złota, gospodarki wolnorynkowej. Nasz projekt to szereg elementów promujących ideę wolności działalności gospodarczej jako prawo człowieka.

Przez pryzmat znaczących postaci pop-kultury (James Dean, Marlon Brando, Marilyn Monroe, Freddie Mercury, Jenis Joplin, John Lennon), ale także innych postaci kojarzonych z ideami wolnościowego myślenia, takimi jak choćby Steve Jobs, pokazujemy, że jeansy są symbolem ponadczasowości, odwagi, kreatywności, buntu oraz szeregu innych niezwykle ciekawych postaw życiowych. Pokazujemy, że jeansy w Polsce, w czasach PRL były symbolem lepszego życia na tzw. „Zachodzie”. Żelazna kurtyna oddzieliła nas na dziesięciolecia od rozwoju nie tylko gospodarczego, ale humanistycznego. Prawo człowieka do wolności zostało stłamszone i podeptane. Jeans dostępny jedynie w PEWEXach, kojarzony był z dobrobytem, lepszym światem i swobodą. Pokazujemy, że jeansy łączą pokolenie. Nieważne, czy masz lat trzy czy sto trzy, każdy dzisiaj ma jeansy w szafie.

Kanwą projektu jest historia Bernarda Lichtensteina (znanego jako Rodeo Ben), pochodzącego z Łodzi krawca, który w 1937 r. wyemigrował do USA i stworzył markę Wrangler. Przykład człowieka, który realizował wówczas nieosiągalne w Polsce – z uwagi na rosnący w siłę faszyzm – a osiągalne w USA prawo do rozwoju i do samostanowienia. A możliwość taką dały mu zasady gospodarki wolnorynkowej i liberalizmu. O Rodeo Benie przeczytacie na tej stronie, ale też dostaniecie od nas komiks, gdzie historia ta jest dodatkowo narysowana. Więcej o Rodeo Benie dowiesz się TUTAJ.

W naszych socialmediach możecie posłuchać też debaty/rozmowy, jak przez lata kształtowała się gospodarka wolnorynkowa i jak tacy ludzie, jak Rodeo Ben, wykorzystując swój upór, determinację, ale i głowę pełną marzeń nie tylko osiągnęli sukces, ale zmieniali rzeczywistość.  

Jednym z elementów projektu jest pokaz mody jeansowej, zaprojektowanej m.in. przez uczniów klasy Projektowania Ubioru Liceum Plastycznego w Łodzi, ale także projektantkę mody jeansowej Kingę Krzymowskiej (Ekokinga). Pokaz ma odbyć się 22 czerwca na Off Piotrkowska wśród pofabrycznych budynków, z którymi kojarzymy Łódź, jako kolebkę fabrykantów.

Projekt kierowany jest do wszystkich, ale szczególnie do młodzieży szkolnej i studentów. Dlatego jego kulminacja odbędzie się na Off Piotrkowska, zaraz po zakończeniu roku szkolnego. Celem jest pokazanie, że dzisiejsza codzienność jaką są zwykłe i niezwykłe jeansy to efekt kreatywności, realizacji prawa do rozwoju, do wolności i godności człowieka.

debatujemy
2024-05-24-Off
2024-05-24-Off
2024-05-24-Off
2024-05-24-Off
2024-05-24-Off
2024-05-24-Off
JEANSYWOLNOSCI_organizatorzy
Fundacja Mecenas 5.0
Fundacja Wolności Gospodarczej
JEANSYWOLNOSCI_patronat
Łódź kreuje
JEANSYWOLNOSCI_partnerzy
Kancelaria 2K
AHE_logo
December_logo
od.nova.fashion
OFF Piotrkowska
OPG Fundacja
liceum plastyczne w lodzi
2019_Wrangler_Kabel_black_final
Scroll to Top